Ajokorttiluokka B – eli henkilöautokortti

Tule meille – Joustavaa ja rentoa ajo-opetusta henkilöauton ajokorttia ajaessa!

Henkilö- tai pakettiauton kuljettamiseen tarvitset B-luokan ajokortin. B-kortilla saat ajaa myös mopoa.

Ikäraja B-luokan eli henkilöauton ajokortin koulutuksen aloittamiseksi on 16 vuotta.

TT-autokoulut

Koulutuksen rakenne:

B-luokan koulutus muodostuu tietopuolisesta opetuksesta ja henkilökohtaisesta ajoharjoittelusta joka voidaan suorittaa autokoulussa tai opetusluvalla esimerkiksi vanhemman opettamana.

Tutkintoon pääsyn edellytyksenä olevat vähimmäisopetusmäärät:

• Perusvaihe sisältää autokoulussa vähintään 4 oppituntia joiden kunkin kesto on 45 min. ja vähintään 10 ajotuntia 50 min.
  • Riskientunnistamiskoulutus 4 + 4

B-luokan ajokortin voi saada 18-vuotiaana (poikkeusluvalla aikaisemmin) suorittamalla seuraavat kolme vaihetta:

1: Ajokorttilupa
Ajokortin saaminen edellyttää ajokorttilupaa. Lupa voidaan myöntää aikaisintaan 16-vuotiaalle. Lupa on voimassa kolme vuotta. Ajokorttilupa on kuljettajantutkintoon pääsemisen edellytys

2: Kuljettajaopetus
Voit hankkia kuljettajaopetusta joko autokoulussa tai opetusluvalla tai yhdistämällä näitä molempia. Opetusta voit saada jo ennen ajokorttiluvan hakemista, jos olet autokoulun oppilas tai opettajallesi on myönnetty opetuslupa.

Henkilöauton kuljettajaopetukseen sisältyy vähintään 18 tuntia opetusta. Lisäksi sinun pitää käydä 4 tunnin Ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus (EAS), ellei sinulla ole jo jonkun muun moottoriajoneuvon, esim. mopon ajokorttia.

3: Henkilöauton kuljettajantutkinto
Kuljettajantutkinnon tarkoituksena on varmistaa, että hallitset kuljettajaopetukseen sisältyvät asiat ja kykenet soveltamaan niitä vaihtelevissa liikennetilanteissa ja -ympäristöissä sekä kykenet toimimaan liikenteessä vastuullisena kuljettajana. Kuljettajantutkinto jakautuu teoria- ja ajokokeeseen.

Teoriakokeeseen voi osallistua kuukautta ennen kuin täyttää 18 vuotta. Jos sinulla on ikäpoikkeuslupa, ikäraja on 17 vuotta. Sinulla tulee olla mukana ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutuksesta (EAS), jos olet hankkimassa ensimmäistä ajokorttiasi.

Ajokokeeseen voi osallistua kun teoriakoe on suoritettuna hyväksytysti. Sinulla tulee olla mukana autokoulun tai opetuslupaopettajasi antama alkuperäinen, paperinen opetus- ja tutkintotodistus  saadusta opetuksesta, todistus riskientunnistamiskoulutuksen suorittamisesta ja ikäpoikkeuslupa (jos sellainen on sinulle myönnetty).

Voit osallistua ajokokeeseen aikaisintaan 18-vuotiaana. Jos sinulla on ikäpoikkeuslupa, ikäraja on 17 vuotta.

TT-autokoulut

Tarvitsetko apua kurssin valintaan? Soita meille;

0500 846 764 tai 0500 512 015