Usein kysytyt kysymykset ajokorttiin liittyen:

Mitä tarkoittaa kuljettajantutkinto?

Milloin voin aloittaa autokoulun?

Voit aloittaa autokoulun aikaisintaan 16-vuotiaana, mikäli suoritat henkilöautoajokortin (B). Ajokortin voi saada normaalisti 18-vuotiaana, mutta Traficomin myöntämällä erityisluvalla se on mahdollista jo 17-vuotiaana.

Kuinka nopeasti voin ajaa ajokortin?

Autokoulun käymiseen kannattaa varata aikaa keskimäärin kaksi kuukautta. Kaikki lain vaatimat teoria- ja ajotunnit täytyy suorittaa ennen, kuin ajokorttia on mahdollista saada.

Mitä jos en pääse teoriakokeesta läpi?

Teoriakokeen voi uusia niin monta kertaa kuin on tarpeellista. On tärkeää, että ymmärrät teoriaopetukseen sisältyvät asiat hyvin, sillä ne ovat perusta turvalliselle ja vastuulliselle ajamiselle. Älä siis anna yhden epäonnistumisen lannistaa, vaan käytä sitä tilaisuutena oppia ja kehittyä paremmaksi kuljettajaksi.

Missä teoriakoe suoritetaan?

Teoriakoe suoritetaan kuljettajantutkintoja vastaanottavassa palvelupisteessä.

Mitä jos en pääse ajokokeesta läpi?

Mikäli et pääse ajokokeesta läpi, voit sopia ajo-opettajasi kanssa lisäajotunneista ja niiden jälkeen uudesta ajokokeesta. Ennen uutta ajokoetta on tarkoitus harjoitella ajokokeessa ilmenneitä puutteita ja vahvistaa ajotaitoasi.

Millainen ajokoe on?

Ajokokeessa varmistetaan, että kokelaalla on riittävät vastuullisen kuljettajan perustaidot. Tutkinnon vastaanottaja istuu opettajan paikalle ja antaa sinulle tarvittavat ohjeet. Ajokoe kestää noin 60 minuuttia.

Millä kortilla saa ajaa mönkijää?

Mönkijällä ajamiseen tarvittavan ajokortin luokka riippuu mönkijän ajoneuvoluokasta.

Millä kortilla voin ajaa mopoautoa?

Mopoautoa eli kevyt nelipyörää voi ajaa Suomessa AM-luokan ajokortilla, joka on tarkoitettu mopojen ja kevyiden nelipyörien kuljettamiseen. AM-luokan ajokortti voidaan suorittaa aikaisintaan 15-vuotiaana. Koulutukseen sisältyy teoriakoulutus ja ajoharjoittelu. Ajoharjoittelun suorittamiseen liittyy myös rajoituksia, esimerkiksi mopoautolla ajamista tulee harjoitella rajoitetulla nopeudella ennen täyden nopeuden käyttöönottoa.

Mopoautoa saa ajaa myös henkilöauton ajokortilla.

Kuinka kauan kurssisopimus on voimassa?

Jäikö jokin mietityttämään? Soita meille tai ota yhteyttä WhatsAppissa!